Yleisimmät UX virheet

Käyttökokemuksen luominen unohtuu helposti nettisivuja tehdessä, vaikka sen tulisi olla yksi tärkeimmistä keskittymiskohdista. Tästä listasta löydät yleisimmät UX virheet.

1. Vaikuttavaan suunnitteluun keskittyminen

Tietenkin oman sivuston tai applikaation halutaan tekevän vaikutus jo ensimmäisestä käyttökerrasta lähtien, ja siitä halutaan kuumin puheenaihe. Vaikka ihmiset halutaan vaikuttuneiksi, ei voida silti tinkiä siitä, miltä sivun käyttäminen tuntuu. Tärkeintä on tarjota käyttäjille sellainen kokemus, jossa sivuston tai applikaation käyttäminen on yksinkertaista ja helppoa, eikä ulkoasu ole liian monimutkainen.

2. Tarpeettomien ominaisuuksien jättäminen

Erilaisten ominaisuuksien käyttäminen karkaa nopeasti käsistä, sillä hyvät ideat vievät mennessään. On kuitenkin pidettävä mielessä, tuovatko nämä ominaisuudet oikeasti arvoa tuotteelle? On ehdottoman tärkeää tarkkailla käytetäänkö ominaisuuksia ja miten helpoksi käyttäjät kokevat ne, sillä tarpeettomat ominaisuudet vain häiritsevät sivuston toimintaa. Jokainen ominaisuus täytyy myös pystyä perustelemaan, eli on pystyttävä kattavasti vastaamaan kysymykseen, miksi ominaisuus on sivustolla. Jos selvää vastausta ei ole, tulee tämä ominaisuus poistaa turhana.

3. Käyttäjien toiveiden kuunteleminen, ilman näyttöä

Kun mietitään käyttäjien toiveita ja tarpeita, törmätään kahteen eri asiaan. Se, mitä käyttäjät haluavat, ja se, mitä he käyttävät, ovat kaksi täysin eri asiaa. Kun ajatellaan uusien ominaisuuksien tai suunnitelmien lisäämistä, ei tule kysyä asiakkaiden mielipidettä, vaan tarkkailla sitä, mitä nämä tekevät. Tiedoista on helppo kerätä lista toiminnoista, joita asiakkaat yrittävät sivustolla suorittaa ja pidempi tutkimus tulee nopeasti tuomaan selviä käytösmalleja. Näihin tarpeisiin vastaaminen on tärkeää ja se on se tapa, jolla sivustoa saadaan kehitettyä kuluttajille sopivampaan muotoon.

4. Rekisteröitymisen vaatiminen

Erityisesti applikaatioissa, mutta jopa joillain nettisivuilla, käyttäjiä vaaditaan rekisteröitymään ennen kuin käyttäminen voi alkaa. Tässä otetaan iso riski, sillä asiakkaalta on vaikea pyytää mitään, ennen kuin nämä ovat päässeet kokeilemaan tuotetta ja päättäneet, onko se käyttämisen arvoista. Tämä johtaa asiakkaiden menetykseen automaattisesti, vaikka osa asiakkaista olisikin valmis rekisteröitymään. Asiakkaille tulisikin tarjota mahdollisimman paljon ennen kuin näitä pyydetään sitoutumaan tuotteeseen, jolloin päätös rekisteröityä on paljon todennäköisempi.

Tässä on siis neljä yleisintä virhettä, jota tehdään kun suunnitellaan käyttökokemusta, tai pahimmillaan kun käyttökokemuksen suunnittelu on unohtunut jo alkujaan kokonaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *