Kuinka parantaa asiakaspalvelua?

Hyvän asiakaspalvelun tarjoaminen rakentaa uskollista sekä tyytyväistä asiakaskuntaa ja toimii voimakkaana markkinointikeinona, suusta suuhun -viestien takia. Tutkimusten mukaan lähes puolet kuluttajista ostivat yritykseltä enemmän, kun takana oli onnistunut ja positiivinen asiakaspalvelukokemus. Toisaalta taas 95 % kuluttajista jakoi negatiivisen kokemuksen eteenpäin, eli huono asiakaspalvelu tulee nopeasti murentamaan yrityksen asiakaspohjaa. Tämän takia asiakaspalvelun kehittämiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

Kuuntele asiakkaita

Kuunteleminen on yksi tärkeimmistä tekijöistä ja vaikka asiakaspalvelijoiden tulee tarjota tietämystä, tulisi kuuntelua olla yhtä paljon kuin puhumista. Hyvä asiakaspalvelu ei ole tietyn strategian pakottamista asiakkaalle, varsinkin jos se ei toimi kyseiselle yksilölle. Ammattimaisuus ja asiakkaiden huolien kuunteleminen täytyy yhdistää, jolloin asiakkaalle voidaan tarjota sellaista palvelua, joka sopii tämän tarpeisiin.

Vastuullisuus

Asiakkaat haluavat palvelua nopeasti ja vaikkei varsinaista vastausta voitaisi antaa heti, kannattaa lähettää jonkinlainen vahvistusviesti samana päivänä. Näin asiakas tietää missä mennään oman kysymyksen tai palautteen kanssa ja saadaan aikaan tunne, että yritys tekee kaiken mahdollisen, vastatakseen tälle nopeasti ja kattavasti.

Mukaudu asiakkaan tarpeisiin

Valitettavasti asiakkaat voivat tehdä virheitä aivan niin kuin yrityksetkin ja joskus esimerkiksi kaikkia tarvittavia tietoja ei ole heti saatavilla, jolloin asiakaspalvelu on mahdotonta, tai asiakas on unohtanut ottaa yhteyttä sovittuna aikana. Tämä voi helposti aiheuttaa yritykselle turhautumista, mutta asiakkaan tarpeisiin ja tilanteisiin on mukauduttava. Jokainen kuluttaja on mahdollinen brändin lähettiläs ja se voi joko tuoda lisää asiakkaita, tai viedä niitä pois.

Kehitä luottamusta

Asiakkaiden ja yrityksen välisen suhteen ei tarvitse olla pelkästään platoninen. Tekemällä hiukan enemmän töitä suhteiden eteen ja näyttämällä miten paljon asiakkaista välitetään, voidaan luoda kestävää luottamusta, mikä tekee asiakkaasta pitkäkestoisen kuluttajan ja uskollisen sellaisen.

Muista yrityksen arvot

Jotta asiakkaalla on paras mahdollinen kokemus yrityksestä, yrityksen tulee omata arvoja, jotka ovat myös asiakkaille tärkeitä. Yrityksen kulttuurin, standardien ja päämäärien lisäksi asiakaspalvelun tähtäinten on oltava tärkeä osa arvoja. Kun hyvä asiakaspalvelu kuuluu syvälle yrityksen arvoihin, tulevat työntekijät todennäköisemmin pitämään tätä suuressa arvossa ja antamaan asiakkaille parempaa asiakaspalvelukokemusta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *